fredag 1 oktober 2010

Kontrast till valstugan.


Direkt efter det misserabla valet (Ok Mp gick framåt, men ändå!!!!) stack jag iväg till min skogskoja för att titta efter någon älg de sista dagarna på jakten. När jag slappnade av så bröt en rejäl förkylning ut. Typiskt. Fredag, sista jaktdagen så vaknade jag till en vit värld. Första snön bara vräkte ner. 2 ggr typiskt. Tog det lugnt, tände upp i spisen, lyssnade på morgonnyhetrena och kokade morgonkaffe. När jag precis druckit upp kaffet och kikade ut genom fönstret så fick jag se en stor älg komma spatserande. På med byxor och stövlar, tog geväret och gick ut. Älgen hade stannat till på myren bortanför bäcken med hela bredsidan mot mig.
Ett skott bakom bogen och han markerade fullträff. Men...sedan sprang han 50 meter och stöp mitt i bäcken med ett rejält plask. 3 ggr typiskt! Vet inte om han dog av störtblödning eller av drunkning. Död var han i varje fall. Och snön bara fortsatte att vräka ner. Nåväl det gick bra att vinscha upp den, ta ur och få upp den på transportvagnen. Maten för det närmaste året är räddad. Inte mycket till jakt egentligen, men syftet var ju att få kött. Jag skäms inte för att vara "köttjägare". Bättre än att vara "nöjesjägare" enligt min mening.
Nu skulle jag bara velat hinna med att lägga nät en eller två nätter för att komplettera frysens innehåll med fisk. Men som det ser ut nu så blir det nog att inrikta sig på isfiske i stället.

Inga kommentarer: