lördag 2 oktober 2010

Lars Ohly i P1

Lyssnade just på P1:s lördagsintevju med Lars Ohly. Den var mycket bra och jag måste säga att Ohly har blivit bättre och bättre efter att Vänstern gick med i det röd-gröna samarbetet. Jag var ingen vän av honom tidigare utifrån erfarenheterna i budgetsamarbetet vi (S, Mp, V) hade då. Men nu tycker jag han är klar och tydlig och har mycket bra åsikter om hur sverigedemokraterna ska hanteras och hur det röd-gröna samarbetet ska fortsätta under den här mandatperioden. Jag kan bara hålla med honom i allt han sa. Repris kl. 19.00 i kväll. Dessutom talar det till Ohlys fördel att han i sameradions partiledarntervju klart och tydligt deklarerade att Sverige ska ratificera ILO-169.
I går fick jag nya numret av tidningen Samefolket. Inte ett ord i den om att det varit val i år. Nog för att det är en månadstidning som inte kan innehålla färska nyheter, men någonting i innehållet borde andats att det är valår. Tyvärr har jag insett att den blivit alltmer opolitisk och ointressant att läsa så att jag numera bara har den för att trots allt stödja den som en av två samiska tidningar. Precis samma sak kan jag säga om den andra tidningen Saminuorrat. Jag återkommer om vad jag tycker om det samiska engagemanget i rikspolitiken.......

Jag har funderat på att lägga ner bloggsidan eftersom intresset för bloggar numera är minimalt. Inte minst genom tillkomsten av Facebook. Men bloggen har en stor fördel gentemot FB. Här går det att utveckla tankarna i mer än 420 tecken vilket tydligen är gränsen på FB. Så bloggen får bli kvar ett tag till.

1 kommentar:

Lillan sa...

Hej! jag beklagar att du inte är med i politiken längre du behövs verkligen. (jag la min röst på dig) Intressant det du skriver om Ohly, han har heller inte varit min favorit men om han menar vad han säger kanske jag ska ompröva min inställning. Det är lustigt att Sverige går ut och begär att andra länder ska ge ursprungsbefolkningar deras rättigheter men mot sin egen urbefolkning är det tvärstopp! Lycka till med bloggen!