tisdag 22 juli 2008

Trångboddhet i Glen!

Bostadssituationen för mina närmaste grannar i Glen är besvärande.
Två vuxna och fem barn i en allt för liten 1:a ger inte barnen mycket utrymme att leka och utvecklas på.
Som tur är, är familjen invandrare och bor bara tillfälligt i Glen, där de lånat 1:an av mig. Snart flyttar de tillbaka till där de kommer ifrån och jag måste nog tänka över ifall jag ska bygga ut till nästa år. För jag vill gärna ha tillbaka dem eller några andra som kan fortsätta med saneringen av sorkbeståndet i grannskapet. De utför ett formidabelt oavlönat arbete mot gratis husrum, ett arbete som pågår åtminstone 20 timmar per dygn. Snart är barnen så stora att även de kan sättas in i det oavlönade arbetet.
Deras idoga arbete har gjort att min sambo är närmast arbetslös. Hon hade annars tagit på sig som sin uppgift att hålla gnagarna borta från närområdet.
Det var stora förväntningar på att det skulle bli ett stort lämmelår i år, men under våren/försommaren hände något som fick stammen att om inte kollapsa så i vart fall minska rejält. Döda lämlar ligger lite varstans på fjället. Vid vårat sommarviste, Bartjan, kunde jag flera dagar se en jagande Fjälluggla. Förhoppningsvis resulterade det också i en välkommen föryngring.
Lika sällsynta som lämmelår är numera, goda hjortronår. En inventering av myrarna i mitt närområde resulterade i ett (1) rött kart. Alltså ingen idé att ge sig ut i något hjortronkrig i år heller. Bättre att satsa på blåbär vilka det verkar bli gott om. Det enda som det för närvarande är riktigt gott om så är det mygg, knott och svia. Inte en chans att sitta ute i solnedgången och njuta.
Ha det gott därute i omvärlden!

/Olof T
PS. Hyresgästerna är Tornfalkar om nu någon inte känner igen dem.

7 kommentarer:

Emma Grön sa...

Hur härliga som helst!

Vi såg en stor en från Mittåkläppen.

Anonym sa...

Compact living är ju inne... Allvarligt talat, är i stan i packar om inför Bosnien-resan. Precis när Karadzic är gripen! Spännande! Läs gärna min blogg idag. Kram!

Anonym sa...

Livsstilsboende pratade de om på radion idag. Det är något nytt mode. Boende bredvid häststall och hagar eller boende vid golfbanan inkl. rätt att spela. Vid Siljans strand finns det boende vid flygplatsen för de flygintresserade (nej, inte tornfalkar) och det finns kvalitetsboend för sådana som har behov av SPA-behandlingar varje dag.
Dina hyresgäster har valt bästa boendet vid val av miljö men kan du inte bygga ut deras lght lite? Hyggligt av dig att ordna megautsikt för hela familjen i alla fall.

Anonym sa...

Hej igen Olof.

Din blogg är bra. Så bra att det vore roligt med ett nytt inlägg. men du bestämmer ju själv, förstås ;-)

Emma Grön sa...

Olof var är du?

Emma Grön sa...

Finns tornfalkarna kvar i närheten?

Har ni renskiljning nu?

Olof T Johansson sa...

Jag kan meddela att samtliga tornfalksungar blev flygfärdiga och lämnade boet i god ordning. En tid höll de sig i närheten, men sedan drog de söderut. Så gjorde även föräldrarna. Det är bara Jaktfalken som stannar kvar här över vintern (av falkarna) och de ser jag lite då och då.