lördag 5 september 2009

Kantarellhöst

För tredje dagen i rad har jag ätit mig mätt på kantareller. Det har varit en fantastiskt fin svamphöst och inte minst med fjällkantareller. Det
är en verklig förmån att kunna gå ut om dagarna och skörda detta guld från naturen. Stekta i smör och kryddade med vitpeppar och salt smakar de underbart. För att variera måltiderna lite så har jag ena dagen blandat i cremefraish och den andra bacon. I morgon blir det med lättstekt renfilé.
När det gäller Sametinget så kan man säga "surt sa räven om rönnbären" om de sura kommentarer som kommit från såväl partiet Samerna som från Samelandspartiet. Skyller på andra för att man inte själva nominerade några till styrelsen. Samernas partiledare pratar redan om att valet till styrelse och presidium måste göras om. Varför då kan man fråga sig. Svaret blir; för att det inte gick hans väg och att han själv inte blev vald till styrelsens ordförande.
Rönnbär förresten, det varkar bli gott om dem i höst. Jag ska ta och plocka och göra gelé av. Det smakar gott till såväl ren- som älgfilé. Älgjakten börjar på måndag och jag har tänkt mig att använda en hel del av hösten till den. Förhoppningsvis genererar den en hel del kött. Som jag kan behöva rönnbärsgelén till.
Om jag saknar sametingspolitiken? Inte ett barr!

Inga kommentarer: