måndag 16 februari 2009

48:e plenum



Idag har Sametingets 48:e plenum mjukstartat med partiöverläggningar och presentation av Sametingets livsmiljöprogram "Eallinbiras" samt Sametingets syn på vindkraft i Sápmi. Presentationerna gjordes av Nanna Borchert respektive Malin Brännström. Två kvinnor som enligt min mening gjort ett strålande jobb. Om programmen antas får vi veta inom de närmaste dagarna.
Dessutom tisslas och tasslas det om partiernas listor i det kommande valet. Vilka ska lägga av, vilka ska toppa. Är det några partiövergångar eller några nya partier på gång? Frågorna är många och hemlighetsmakeriet stort.

I Min Geaidnus partirum är arbetet i full gång med planering av valrörelsen (se bilden). Nytt kampanjmaterial har tagits fram och redan börjat distribueras i samband med Jokkmokks marknad härom veckan. Huvudbudskapet är: Sápmi, större än du tror!

I kväll sitter jag och filar på en ny motion, min sista (?), vilken inte kommer att behandlas förrän av det nyvalda sametinget. Anledningen till motionen är att jag blev så arg över att styrelsen föreslår avslag på en motion av min partikamrat Helena Kuhmunen. Hon hade föreslagit att Sametingets ungdomsråd skulle ges möjlighet att delta med två personer vid plenum på sametingets bekostnad. Styrelsen anser att det blir för dyrt och avslår motionen. Förmodligen går även plenum på den linjen. Jag kommer i min nya motion att föreslå att Ungdomsrådets medverkan finansieras med att sametingsledamöternas dagsarvoden minskas med 10%.

Det var nämligen så att arvodena höjdes rejält på sittande möte härom året, utan föregående beredning vilket kostade tinget ca en halv miljon kronor (Min Geaidnus ledamöter reserverade sig naturligtvis mot beslutet). Jag förmodar att även min motion kommer att avslås men förhoppningsvis försätter ledamöterna i ett moraliskt dilemma; Vad är viktigast? Den egna plånboken eller ungdomsrådets deltagande vid plenum. Ska bli spännande att lyssna på den debatten från åskådarplats!

I morgon tisdag börjar själva plenum med en partiledardebatt.

Inga kommentarer: