fredag 20 februari 2009

Positivt




Det ska ärligt sägas att det var få positiva saker med detta det 48:e plenum för Sametinget sedan invigningen i augusti 1993. Jag ska därför sammanfatta det i två blogginlägg; ett positivt och ett negativt.
Det positiva blir ganska kort……
Vi antog enhälligt Sametingets livsmiljöprogram och Sametingets Vindkraftspolicy. De invändningar som kom fram mot livsmiljöprogrammet i debatten var få och enbart från Guovssonásti (renägarförbundet) som ansåg att det var flummigt och inte innehöll några bidrag till samebyarna för att de skulle kunna köra på alkylatbensin (miljöbättre bränsle för snöskotrar och andra tvåtaktsmaskiner). Men de vill och andra sidan alltid ha mer bidrag till rennäringen……
I övrigt var alla partier för programmet. Det kändes skönt att det som Min Geaidnu kämpat för att få till sedan 1995 äntligen kunde antas. Jag känner mig lika stolt över det som över det Jämställdhetsprogram som Sametinget antog 2004 (men inte följer *suck*) Det har varit två av våra hjärtefrågor att få igenom.
Vi har en fantastisk personal på Sametinget som jobbar häcken av sig för att genomföra allt som åläggs Sametinget från såväl politisk nivå som i egenskap av svensk myndighet underställd regeringen.
Åsele Världshus, där vi bodde, debatterade, åt och förlustade oss var fantastiskt bra. God mat, fantastisk personal och bra lokaler vid Ångermanälvens strand. –30 grader gjorde att vi mest höll oss inom hotellets väggar dock.
Mitt parti, Min Geaidnu, är utan tvekan det bästa, mest ansvartagande, framåtsyftande, pålitliga, ungdomliga, jämställda, jämlika, miljömedvetna, visionära och analyserande partiet i Sametiget. Frågan är bara hur vi ska kunna få väljarna att fatta det… :-)
Sara Larsson, min kollega och tillika vägvisare i Min Geaidnu är den mest kompetenta politikern i Sametinget. (Nåja, Lars Anders Baer är väl också i hennes klass, i alla fall nästan!)
Det var det positiva.

Inga kommentarer: